Alinan asiakashallinta mahdollistaa nopean toiminnan

Järjestelmämme auttaa pitämään asiakastiedot, lääkityksen ja hoitosuunnitelmat ajan tasalla. Työntekijöiden kännykkään tulevat kaikki suunnitellut työt päivä kerrallaan (asiakkaan nimi, osoite, puhelinnumero ja työtehtävät asiakkaan luona).

Järjestelmässämme on valmius myös KELAn KanTa-palveluun. Mahdollisuus tuottaa raportteja myös viranomaisia (HILMO) ja hoitotyön yhteistyökumppaneita varten (lähetteet ja hoitotyön yhteenvedot).

Tietojärjestelmästä asiakaskäyntien tiedot siirtyvät automaattisesti työvuorojärjestelmään. Työvuorosuunnittelu auttaa sinua pitämään työvuorot, sairaslomat, vuosilomat ja koulutukset ajan tasalla.


”Hyvä hoitaja on napakka, mutta ystävällinen. Se ajatus on jäänyt mieleen. Pitää olla tarpeeksi jämäkkä omasta työstä ja uskaltaa ottaa vastuuta.”

Alinan konsepti iski Ullaan

Asiantuntevuus ja ketjun hiottu konsepti vakuuttivat laukaalaisen Ulla Pekkalan. Hän päätti ryhtyä Alina-yrittäjäksi kotipaikkakunnalleen. Nyt hän saa tehdä juuri sellaista hoivatyötä, jota on halunnutkin. Yrittäjyys on vastannut hyvin odotuksia.

 

LUE LISÄÄ >>>>

Alina Laukaa-Jyväskylän yrittäjä Ulla Pekkala ryhtyi yrittäjäksi joulukuussa 2014. Työskentely itsenäisenä yrittäjänä osastotyön jälkeen on vastannut hyvin tomeran naisen odotuksia. Pieniä yllätyksiä toki on matkan varrella ehtinyt jo olla. Ketju on onneksi ollut apuna.

– Saan tehdä työtä nyt kokonaisvaltaisesti. Ei ole mitään rajoitteita. Kaikki on sopimuksen mukaan. Tämä oli minun alkuperäinen ajatukseni muutenkin.

– Tiesin kyllä, että byrokratia tulee olemana kovaa. Silti nämä kiemurat yllättivät. Sain kyllä paljon apua ja tukea. Mietin että jos olisin yksin aloittanut, en tiedä miten olisin selvinnyt siitä omin avuin, Ulla pohdiskelee.

Yrittäjälle on Ullan mukaan mietitty jo monta sellaista asiaa valmiiksi, joita ei itse olisi arvannut ajatella ollenkaan. Lähtökohta olisi ollut huomattavasti huonompi.

– Pitää olla muutakin kuin paperi ja kynä. Nyt minulla on Alina-yrittäjänä loistavat järjestelmät jo valmiiksi käytössä. Hirvittävän tärkeää, että tällaisia asioita on helpottamassa työntekoa.

Vaikka ketju onkin yrittäjän apuna ja tukena, yrittäjän täytyy selvitä monesta asiasta omatoimisesti. Tämä on ollut yli 30 vuotta sairaanhoitajana työskennelleelle Ullalle jo alusta pitäen itsestään selvyys.

– Olen luonteeltani tuumailija. Yritän ratkaista asioita ensiksi itse. Voisin toki olla sosiaalisempi ja kysellä neuvoja esimerkiksi muilta yrittäjiltä. Onneksi stressinsietokykyni on hyvä, enkä hötkyile pienistä. On kuitenkin minun tehtäväni hoitaa markkinointi ja asiakashankinta paikallisella tasolla, Ulla tuumii.

– Jos en siihen pysty, en pysty yrittämäänkään. Tällaisten asioiden pitää lähteä itsestä.

Ulla kertoo väsyneensä täysin julkisella puolella työskentelyyn. Hoitaja istutetaan muottiin, jossa pitää pysyä.

– Koin, että pystyn parempaankin työskentelyyn. Kädet olivat liian sidotut. Tuntui, että hyvän palvelun antaminen on jopa synti. Esimerkiksi kuka niiden vanhusten varpaanvälit tarkistaa, jos hoitaja ei ehdi?

– Jos menen jonkun luokse siivoamaan, niin asiakkaan voinnin tarkistaminen ja asioista jutteleminen eivät vie yhtään enempää aikaa. Palkinto tulee siitä kun tietää hoitaneensa homman hyvin. Ja ikäihmisethän antavat palautteen usein välittömästi, Ulla painottaa.

Kypsyminen silloiseen työtilanteeseen herätti Ullassa erilaisia ajatuksia yrittäjyydestä. Häntä kannustettiin toteuttamaan ajatuksiaan, mutta nämä eivät päässeet toteutukseen asti. Ulla koki, että hänellä pitää olla toisenlaiset lähtökohdat.

Alinan tarjoamat avut yrittäjälle tekivät Ullaan suuren vaikutuksen. Hän oli vakuuttunut jo ensimmäisen kontaktin perusteella. Kaikki palaset olivat kohdallaan arvoja myöten.

– Koko konsepti iski ja heti ensimmäinen puhelu Satu Jäntin (Alinan ketjujohtaja) kanssa ratkaisi. Vakuutuin hänen asiantuntevuudestaan. Tämä on aivan loistava konsepti, jossa jokaisella taustahenkilöllä on oma osaamisalueensa. Ihmiset pystyvät antamaan minulle todella tukea ja se on ketjuyrittäjyydessä tärkeää, Ulla kiittelee.

– Minulla oli alusta lähtien ajatuksena tehdä juuri asiakaslähtöistä työtä, ei semmoista työtä mitä yhteiskunta haluaa tarjota. Laatu tulee siitä, että toimitaan sen mukaan mitä myös luvataan.

Asiat sujuvat ensimmäisen Keski-Suomen alueella toimivan Alina-yrittäjän mukaan jouhevasti. Eri ongelmissa voi aina kääntyä jonkun puoleen. Oma aktiivisuus on kuitenkin tärkeää.

– Vaikka tässä yksin istun, aina saan apua puhelimitse. Epävarmuus tuottaa eniten stressiä, mutta nyt se poistuu sillä että ei tarvitse jäädä yksin pähkäilemään. Kynnys asioiden kysymiseen on matala, eikä kankeutta ole. Joskus minulta kysytään, että mitä voisin tehdä vielä hyväksesi? En minä tiedä, pitäisi varmaan itsekin tehdä jotain. Ei voi jäädä istumaan ja odottamaa, että jotakin tapahtuisi, Ulla naurahtaa.

– Hienoa, että ketju järjestää säännöllisiä yhteisiä kokoontumisia. Naamat ja nimet tulevat tutuiksi aina kollegoita ja kirjanpitäjiä myöten. Tämäkin helpottaa yhteydenpitoa.

Ulla kertoo saaneensa aikanaan Kätilöopistossa hyvän ohjenuoran sairaanhoitajan työskentelyyn.

– Hyvä hoitaja on napakka, mutta ystävällinen. Se ajatus on jäänyt mieleen. Pitää olla tarpeeksi jämäkkä omasta työstä ja uskaltaa ottaa vastuuta.

Itsenäisyys oman työn tekemiseen korostuu yrittäjyydessä. Ulla kokee vastuun kantamisen vain hyvänä asiana. Hän on toiminut erilaisissa luottamustehtävissä aikaisemmin, kuten esimerkiksi kunnanvaltuutettuna. Työ vanhuksien parissa palkitsee nyt monella tavalla.

– Kun olen aina vastuuta hakenut, miksi en ottaisi sitä vieläkin. Saan vihdoin vaikuttaa aidosti työntekooni ja kuinka rakennan työpäivääni. Tässä on oma jännityksensä, Ulla toteaa.

– Ihmisten kanssa oleminen on helppoa ja arvostan vanhuksia todella paljon. He ovat niin aitoa porukkaa. Kuulen usein erilaisia elämän viisauksia ja yritän ottaa niistä opiksi. Heillä ei ole enää tarvetta minkäänlaiseen näyttelemiseen. Aina on mahdollisuus oppia jotain.

Myös hoitajan tulee olla aito. Hoivatyössä ei ole oikoteitä.

– Jos saat hyvää hoitoa tai huonoa kohtelua, siitä jää mieleen vain se huono kohtelu. Tehtävämme on antaa hyviä kokemuksia vanhuksille. Mitään temppuja ei ole olemassa. On tärkeää, miten menet ja miten kohtaat ikäihmisen, Ulla kertoo vankalla sairaanhoitajan kokemuksellaan.