Alina-ketjun jäsenenä saat:

  • Valmiin ja sertifioidun liiketoimintamallin
  • Käsikirjat ja ohjeistukset toimintaan
  • Oikeudet käyttää Alina -tavaramerkkiä liiketoimintakonseptin mukaiseen tuotteiden myyntiin
  • Kattavat taloushallinnon palvelut
  • Aloitusvalmennus
  • Yhteismarkkinointi ja mainonta
  • 
Valmiit työkalut asiakashallintaan ja työvuorosuunnitteluun
  • Alinan koulutus- ja kehittämispäivät kahdesti vuodessa
  • Jatkuva ohjaus ja tuki koko yhteistyösuhteen ajan
  • Toiminnassa tarvittava markkinointi- ja muu oheismateriaali

”Tämä on juuri sellaista
kuin olin ajatellut”

Annikki Mansikka on Lahden Alina-yrittäjänä.
Monen vuoden pohtimisprosessi pääsi maaliinsa ja nyt
Annikki pystyy toteuttamaan omien kriteeriensä mukaista hoivatyötä.

LUE LISÄÄ »»»

”Tämä on juuri sellaista kuin olin ajatellut”

Annikki Mansikka aloitti Lahden Alina-yrittäjänä v. 2014. Monen vuoden pohtimisprosessi pääsi maaliinsa ja nyt Annikki pystyy toteuttamaan omien kriteeriensä mukaista hoivatyötä.

Jos kokemusta on erilaisista sairaanhoidollisista tehtävistä jo lähes 30 vuoden ajalta, on selvää että osaaminen ja ammatillinen rutiini ovat erittäin korkealla tasolla.

Ammatistaan ylpeä hoitaja asettaa rajat ja normit työnteon tasolle, jotka täytyy jokaisessa tilanteessa ylittyä. Annikki Mansikalle ei annettu palkkatyössä enää mahdollisuuksia toteuttaa itseään täysin.

– Olen saanut vanhan ajan sairaanhoitajakoulutuksen. Minä olen hoidettavan äänitorvi ja se henkilö, joka hoitaa hänet parhaalla mahdollisella tavalla. Jos minulle ei anneta tarpeeksi aikaa, en pysty häntä hoitamaan riittävän laadukkaasti – tavalla, jollaisena itse hoivatyön käsitän, Annikki harmittelee.

– Julkisella puolella työtahti oli niin tiukka, että en pystynyt toteuttamaan omien kriteerieni mukaista hyvää hoitotyötä.
Yrittäjäksi lähteminen ei tapahtunut hetken mielijohteesta. Tiivis työtahti ja heikentynyt palvelun laatu saivat ”Ankin” pohtimaan nykyistä vaihtoehtoa jo pitempään.

– Tämähän oli monen vuoden mietintäprosessi. Olin yhteydessä moniin franchise-pohjaisiin yrityksiin, mutta Alina oli lopulta vaihtoehtoni. Yksi ratkaiseva tekijä oli asiakasjärjestelmä Hilkka, joka on todella pitkälle viety ja hyvin kätevä systeemi. Tällaista asiakasmäärää kun käsin ei pysty pyörittämään.

Kokenut ammattilainen huomasi nopeasti, että oma arvomaailma kohtasi Alinan arvojen kanssa. Yksilöllisen hoivatyön toteuttamiseen on nyt kaikki edellytykset.

– Tuntui, että toiveeni ja tarpeeni kohtasivat. Hoitotyöasioissa olemme pitkälle samoilla linjoilla. Nyt minun ei enää koskaan tarvitse sanoa asiakkaalle, että ”sori, minulla on enää viisi minuuttia aikaa, en ehdi”. Kaikki asiakkaan toiveet voidaan nyt hoitaa ajan kanssa hyvin yksilöllisesti. Vain mielikuvitus on rajana, Annikki hehkuttaa.

Yrittäjyys on vastannut ”Ankin” odotuksia. Ketjun ansiosta hän kykenee keskittymään parhaaseen osaamiseensa – hoivatyöhön.

– Tämä on juuri sellaista kuin olin ajatellutkin. Hoitotyö on minun juttuni, joten on hienoa että esimerkiksi taloushallinto hoituu muuta kautta. Minun ei tarvitse kuluttaa aikaa ja energiaa juuri muuhun.

Itsenäisenä yrittäjänä työssään voi toteuttaa omia arvojaan ja aikataulujaan. Etenkin alkuvaiheessa yrittäjän arki on raskasta, mutta Annikki on saanut jo helpotusta puurtamiseensa.

– Päivät ovat pitkiä, ja välillä joutuu venymään sekä joustamaan. Jousto toimii toki myös toiseen suuntaan. Sain työntekijän muutama kuukausi sitten ja pystymme todella hyvin keskenään sopimaan töistä. Häneen pystyy luottamaan täysin, joten minun ei tarvitse itse olla joka paikassa, Annikki kiittelee.

Annikki näkee ketjuyrittäjyydessä paljon etuja. Pyöritettävä paletti olisi yksin huomattavasti suurempi. Hoivatyön ihminen haluaa ennemmin keskittyä vahvuuksiinsa.

– Voisin myös kuvitella, että asiakaskasvu ei olisi niin suurta yksin yrittäessä. Joutuisin tekemään kauheasti enemmän töitä etenkin taloushallinnon kanssa. Minulla ei olisi asiakasjärjestelmää ja kaikki pitäisi tehdä alusta lähtien yksin. Sellaiseen en olisi missään nimessä lähtenyt.

– Tiedän omat vahvuuteni ja heikkouteni. Olen hoitotyön ammattilainen, joten antakaa minun tehdä sitä. Taloushallinnosta saa vastata sen puolen ammattilaiset, Annikki järkeilee.

Käytännön päivittäiseen työhön tulee runsaasti apuja ketjun sisältä. Ketjujohtaja ja aluepäällikkö ovat tuttuja keskustelukumppaneita joko luurin välityksellä tai kasvokkain.

– Heidän kanssaan keskustelen melkeinpä viikoittain. Aina kun tarvitsee apua, sitä myös saa. He ovat heti valmiita auttamaan. Jos apu ei välity puhelimessa tai koneen kautta, he tulevat paikalle, Annikki kertoo.

Työn parasta antia ei todellakaan ole lukujen laskeminen tai papereiden pyörittäminen. Sairaanhoitaja tekee ihmisläheistä työtä, joten hoivattavien luona käyminen on aina päivän kohokohta.

– Asiakaskäynnit tekevät työstä mielekästä. Minulla on myös muutama sellainen asiakas, joille soitan seitsemänä päivänä viikossa kahdesti päivässä. Muistutan heitä ottamana lääkkeet ja neuvon heille, mitä pitää kulloinkin tehdä.

– Kun tiedät missä kohtaa tiskipöytää se lääkepurkki on, homma hoituu vaivatta. Jos purkkia ei juuri siinä kohtaa olekaan, se on pakko lähteä katsomaan, Annikki naurahtaa.