Jos jokainen työpäivä on samanlainen ja työ ei tarjoa tarpeeksi haasteita, tämä alkaa varmasti turhauttaa tiettyä ihmistyyppiä. Jyväskylän Alina-yrittäjä Kirsi Hirvonen koki tilanteensa puuduttavaksi ja paikalleen junnaavaksi.
Alina Jyväskylän yrittäjä Kirsi Hirvonen.
Oli aika pohtia muita vaihtoehtoja. Vaikka työ oli sinänsä mukavaa ja Kirsi oli esimiesasemassa, mielekkyys ei ollut enää sillä tasolla, että päivittäisestä aherruksesta olisi nauttinut samaan tapaan kuin aiemmin.
– Minä halusin muutosta. Se oli lähtökohta, Kirsi painottaa.
Kirsi katseli netistä työpaikkoja ja huomasi Alinan ilmoituksen. Vähitellen hän alkoi miettiä, olisiko tässä vastaus haluttuun muutokseen.
– Olin pitkän aikaa miettinyt jo kotipalvelutyötä ja vanhusten kanssa tekemisissä olemista. Alinassa nämä kaksi asiaa yhdistyivät. Pikkuhiljaa aloin miettiä, olisiko tämä nyt se juttu.
Keskustelut Alinan rekrytointipäällikkö Terhi Castrénin kanssa alkoivat ja asiat lähtivät etenemään. Alina oli heti alusta lähtien ainoa todellinen vaihtoehto. Kuopiosta kotoisin oleva Kirsi tiesi ja tunsi hyvin ennalta Alinan maineen ja toimintatavat, sillä myös Alina on alkujaan kuopiolainen yritys.
– Olen ollut pitkään töissä akuutilla puolella, 15 vuotta vierähti teho-osastolla. Vähitellen iän myötä aloin laskeutua rauhallisempaan työtahtiin. Kaipaan kuitenkin, että työssä on vaihtelevuutta. Sitä tässä yrittäjyydessä on tähän mennessä saanutkin.
– Ajattelin myös, että enpä ole koskaan vielä aikaisemmin ollut yrittäjänä, joten kokeillaanpa sitäkin!
Oli hyvin tiedossa, että yrittäjyys ei ole se helpoin vaihtoehto ja muutos aikaisempaan tulee olemaan suuri. Kirsi myöntääkin, että yrittäjyys on ollut alkuun rankempaa kuin hän osasi odottaa.
– Vapaa-aikaa jää vähemmän ja kahdeksan tunnin työpäivästä sekä viiden päivän viikosta on siirtynyt pitemmälle työajalle huonompaa korvausta vastaan – ainakin vielä tässä vaiheessa yrittäjyyttä, vuoden verran Alina Jyväskylän yrittäjänä haastatteluhetkellä ollut Kirsi täsmensi.
– Mutta ne ovat valintoja. Ja kuten sanoin, vielä tässä vaiheessa. Henkilöstöä ei vielä suurta määrää ole, joten olen tehnyt paljon töitä itse. Alkuvaiheessa kuitenkin on otettava kaikki asiakkaat vastaan mitä tarjotaan. Tavoitteena on vähentää omaa työmäärää, kunhan saan lisää henkilökuntaa.
Aikaisempi esimiesasema on helpottanut ja pehmentänyt laskeutumista yrittäjyyteen. Yrittäjyyden vaatimukset hallinnollisten tehtävien kannalta eivät ole olleet Kirsille vaikeita. Erityisesti raha-asioista tarkasti huolehtiva tuore yrittäjä mainitsee merkittävimmäksi ongelmaksi alkuvaiheessa ajankäytön hallinnan.
– Se pitää muistaa, että työ ei yrittäjänä lopu asiakastyöhön, vaan päivää jatketaan tietokoneella. Mutta jos sinulle tulee akuutisti henkilökohtaisia menoja, kaiken pystyy sopimaan ja sumplimaan. Yrittäjällä on aina tietty vapaus ja se antaa mahdollisuuksia tehdä monia asioita kesken päivän, Kirsi muistuttaa eroista vanhaan.
– Palkkatyössä et välttämättä näin voi aina toimia, vaikka asia olisi kuinka akuutti.
Alinan toimintakonsepti ja laatuvaatimukset oli myös helppoa sisäistää. Aikaisemmissa töissä Kirsi on tottunut tekemään tarkasti ohjeistuksen mukaan, joten Alinan arvojen ja toimintamallien takana on helppoa seistä.
– Selkeää ja helppoa toimia, kun vuosien aikana hiotuista malleista on selkeät ohjeistukset ja säännöt, joiden mukaan tehdään.
Olisitko lähtenyt näistä kokemuksista viisastuneena yksinyrittäjäksi?
– En olisi lähtenyt. Ihan jo pelkästään kaikki alkubyrokratia oli raskasta. Täytettiin kymmeniä lomakkeita, en olisi selvinnyt tästä ollenkaan. En ajatellut ollenkaan koko vaihtoehtoa. Oli tosi suuri ja helpottava apu, kun lomakeviidakko päästiin täyttämään yhdessä ketjun kanssa, Kirsi huokaa.
Kirsi kiittelee etenkin Alinassa vuosikymmenten aikana tehtyjä valmiita toimintamalleja ja pohjia. Hiotun konseptin ansiosta on ihan erilaista ponnistaa yrittäjyyteen kuin täysin yksin nollapisteestä lähtemällä.
– Olen seurannut Jyväskylässä alan muita yrittäjiä. Vaikuttaa olevan aika yksinäistä puuhaa ja kaikki pitää tehdä itse. Esimerkiksi markkinointiinkaan ei ole mitään pohjaa. Helpottaa huomattavasti, kun moni asia on valmiina.
Tuula on Kirsin ensimmäisiä asiakkaita. Hauskaa on ollut jokaisella käyntikerralla!
Franchise-malli on ollut siis Kirsille toimiva. Hän kokee saaneensa jo tähän mennessä vastinetta ketjumaksuilleen ja apua saa aina silloin kun tarvitsee.
– Aina kysyn, kun tarve tulee eteen. Tiedät, että sinulla on aina apua eri ongelmissa, oli kyse sitten ohjelmistoista, IT-laitteita, markkinoinnista, rekrystä, yms. yleisestä. Tuki on puhelinsoiton päässä. Se on suurin etu.
Eikä yhteistyö jää pelkkään ketjuorganisaation tukeen. Kirsillä on v. 2019 kolmisenkymmentä kollegaa ympäri Suomea, joiden kuulumisia on kiva kuulla ja heiltä saa myös tärkeääkin tärkeämpää vertaistukea.
– Keskinäisissä tapaamisissamme on kivaa! Pystymme jakamaan käytännön kokemuksia ja kuulumisia. Tietyt yrittäjät ovat samassa vaiheessa kuin minäkin, joten on tosi tärkeää kuulla, miten heillä menee ja mitä kaikkea yrityksessä on tapahtunut, Kirsi korostaa.
Vielä tässä vaiheessa Kirsin yrittäjätaival on vielä alkumetreillään. Kilpailu Jyväskylän alueella on kovaa ja joka vuosi tulee lisää yrityksiä alalle. Hänellä on kuitenkin erittäin positiivinen visio tulevaisuudesta. Kaupungin palvelusetelituotanto lisääntyy koko ajan ja Alinan työn laatutaso ruokkii mainetta hyvänä ja luotettavana toimijana.
– Olen lähtenyt alusta pitäen sillä periaatteella, että kun työ tehdään hyvin ja asiakas on siihen tyytyväinen, se kantaa eteenpäin. Jos se ei jollekin riitä, sitten ei mahda mitään. Tätä olen yrittänyt viestiä työntekijöillenikin. Kaikki työ tehdään mahdollisimman hyvin, se on ykkösjuttu.
– Kaikessa vaaditaan myös yhä enemmän ammattimaisuutta ja laajempaa katsantokantaa. Jos työlistassa lukee että tehdään siivous ja huomataan myös ikkunoiden olevan likaisia, tartutaan asiaan ja toimitaan. Ei se tarkoita, että tehdään pelkästään listattu asia. Pidetään silmät ja korvat auki.
Kaiken Alina-työn perusta on tosiaankin tyytyväinen asiakas. Ja juuri asiakkaat ovat myös hoitoalan ihmiselle ne tärkein asia työssä.
– Tykkään olla ihmisten kanssa tekemisissä. Päivään mahtuu monesti monia, joskus jopa kaikkia asiakasryhmiämme lapsiperheistä vanhuksiin. Sitten välillä käydään palavereissa. Työn vaihtelevuus onkin juuri se paras juttu, Kirsi sanoo.