Tuula tiesi, mistä hyvä kotipalvelu löytyy

Tuula on ollut Alina Jyväskylän asiakas yrityksen toiminnan alusta lähtien. Asiakassuhde yrittäjä Kirsi Hirvosen ja imatralaislähtöisen Tuulan välillä alkoi hauskan sattumuksen kautta.

– Minä rupesin olemaan siihen aikaan huonokuntoinen. Lapseni sanoivat, että ”äiti hei, ei sinun ole pakko enää tehdä kaikkea”. Huomasin lehdessä ilmoituksen, että tällainen yritys kuin Alina on esittelemässä palveluitaan Kolmikulmassa.

– Kävelin ovesta sisään ja Kirsi seisoi edessä. Ajattelin heti, että TUO! Tuo tuossa on minun siivoojani, Tuula nauraa ja osoittaa pontevasti sormella Kirsiä tilannetta havainnollistaen.

Tuula läksi tietoisesti katsomaan ja alitajuntaisesti jo sopimaan siivoojaa itselleen.

Kun Tuula ja Kirsi ovat vauhdissa, nauru raikaa ja suut ovat hymyssä!

– Se oli sen reissun arvoinen käynti. Olin niin varma heti Kirsin tavattuani ja nähtyäni, että tästä tulee hyvä. Jotenkin se kontakti jysähti heti kertaheitolla ja meillä on synkannut hirveän hyvin yhteen.

Kerrostaloasunnossaan yksin asuva Tuula on jo jonossa palvelutaloon, mutta ei aio vaihtaa siivoojaa vaikka talo tarjoaisi omankin.

– En ota. Vaihdan siivoojaa vasta sitten, jos Kirsi loukkaantuu minuun, Tuula veistelee.

– Sitä ei tapahdu, Kirsi huudahtaa vierestä.

Toiveissa onkin, että Kirsi pysyisi mahdollisimman pitkään Tuulan apuna. Työn jälki on ollut erinomaista.

– Olen tavattoman tyytyväinen ja kehunut muillekin Kirsin firmaa. Olet pitänyt kotini siisteydestä huolen. Eikä tämä jää pelkkään suoritettavaan työhön. Olen saanut paljon apua sairasteluideni aikana ja vastauksia eri kysymyksiin.

– Ja vaikka tässä paljon koko ajan puhutaankin, niin Kirsin luuttu heiluu koko ajan!

Alinalla on ollut jo vuosia toimintaa Jyväskylän ja Laukaan alueella, mutta Tuulalle yritys ei ollut ollenkaan tuttu.

– Niinhän se on, että tämä on sellainen ala, johon ei paneudu ollenkaan ennen kuin itse joutuu miettimään: hei haloo, mistäs saan apua.

Hyvän työn jäljen lisäksi Tuula on äärimmäisen tyytyväinen kaikkeen muuhun pieneen palveluun, jota Kirsi tarjoaa.

– Saan asiantuntijan vastauksia kysymyksiini ja hän pitää jatkuvasti huolta tilanteestani. Sairaalakäyntieni jälkeen odotin aina Kirsiä kuin kuuta nousevaa, jotta sain taas kertoa kaikki asiat mitä tässä välillä on tapahtunut, Tuula toteaa.

– Kaikki on sujunut niin hyvin. Minä olen kova puhumaan ja tarvitsen puhekumppania. Minulle ei ole mitään väliä, minkä verran ajasta menee työntekoon ja minkä verran puhumiseen, kun homma kerta meillä pelaa ja sovitut asiat toteutuvat.

Onko Alinan ja Kirsin tarjoamissa palveluissa kehitettävää?

– Ei…? Ei kyllä ole! Meillä menee kaikki niin hyvin. Asioista sovitaan edeltä käsin ja aina voidaan vaihtaa, jos toiselle ei jostain syystä käy. Minulle ei kyllä tule mitään kehitettävää mieleen. Onko sinulla, Kirsi? Onko asiakkaassa mitään kehitettävää, Tuula murjaisee leikillisesti.

Haastattelijalle on käynyt nopeasti selväksi, miten välittömiä Kirsi ja Tuula ovat toisilleen. Huumori kukkii jatkuvasti keskinäisessä sanailussa ja naurunpurskahdukset täyttävät keskustelua joka välissä.

Tuula toivookin, että myös moni muu saisi vastaavanlaisen avun arkeensa kuin hän. Etenkin ikäihmisten keskuudessa joskus kynnys ottaa apua vastaan on korkea.

– Moni ystäväni on sanonut, että ”oletko sinä noin pimeä, että käytät siivoojaa – pieni kämppä ja olet yksin”. Mutta kun en jaksa! Miksi minun pitää tehdä sellaista, mihin kuntoni ei anna myöten, Tuula tuhahtaa.

– Olen äärettömän tyytyväinen Kirsiin ja hänen palveluihin. Jos kunto ei tästä parane, sitten ruvetaan pyytämään apua useammin ja tiheämmin, myös muiden palveluiden osalta.